Målinger i Lillestrøm sentrum for utredning av hovedkilder til svevestøvforurensning. Februar - april 2017.
Research report
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2483149Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hak, C. (2017). Målinger i Lillestrøm sentrum for utredning av hovedkilder til svevestøvforurensning (NILU rapport, 38/2017). Kjeller: NILU.Sammendrag
Et måleprosjekt for å utrede hovedkildene til svevestøvforurensning i Lillestrøm ble gjennomført i perioden februar – april 2017. Studien var et samarbeidsprosjekt mellom Skedsmo kommune og NILU. Målinger av svevestøv (PM2.5, PM10), lysabsorpsjon av partikler (black carbon, BC) og partikkelstørrelsesfordelinger ble gjennomført i Vollaparken i Lillestrøm sentrum. En viktig kilde til svevestøv var forbrenningsprosesser, dvs. dieselmotorer og vedfyring. For PM10 er også oppvirvlet veistøv et viktig bidrag. Trafikkutslipp var den viktigste forbrenningskilden i måleperioden. Det var relativt mildt i måleperioden og stabile inversjonsepisoder ble ikke observert. Dette gjorde at bidraget fra vedfyring var lavt og høy luftforurensning på grunn av akkumulering av utslipp uteble. A measurement project to investigate the main pollutants that contribute to PM pollution in Lillestrøm was conducted during the period February – April 2017. The project was a collaborative research project with Skedsmo municipality. Measurements of particulate matter (PM2.5, PM10), light absorption of particles (black carbon, BC) and particle size distributions were conducted in Vollaparken in the centre of Lillestrøm. An important source of PM was combustion, i.e. diesel engines and wood burning. For PM10 also resuspension of road dust is an important contribution. During the measurement period, traffic emissions were the main contribution from combustion. It was relatively mild during the measurement period and stable inversion periods were not observed. Therefore, the contribution from wood burning was low and there were no pollution episodes due to accumulation of emissions.