Måling av NO2 ved E16/E39 Arna – Vågsbotn – Klauvaneset med passive prøvetakere. Februar og mars 2020.
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2653339Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kartlegging av NO2-konsentrasjoner i luft ved E16 Arna – Vågsbotn ble utført av NILU på oppdrag fra Statens vegvesen. Målingene ble utført med passive prøvetakere ved 10 steder i området Gaupås-Kalsås-Blinde. Prosjektet ble gjennomført vinteren 2020 (28. januar – 24. mars) i et område som er utsatt for inversjonsforhold i vintermånedene. Vinteren 2019-2020 viste seg til å bli en mild vinter, inversjonsforhold ble ikke registrert. NO2-konsentrasjonen var høyest den første uken målingene pågikk og ble gradvis lavere i påfølgende uker. De siste 2 ukene var påvirket av mindre trafikk som en følge av pandemitiltak. Middelkonsentrasjonen ved det mest forurensede målestedet over hele måleperioden var 22,9 µg/m3. Sammenligning av resultatene fra måleområdet med observasjoner fra målestasjoner i Bergen viste at NO2-konsentrasjonen rett ved E16 var på samme nivå som ved veinære stasjoner i Bergen. The geographic distribution of NO2-concentrations in air in the area around E16 Arna – Vågsbotn (Bergen) was mapped by NILU after request by Statens vegvesen. Measurements were carried out with passive air samplers at 10 sites in the area Gaupås-Kalsås-Blinde. The project was carried out in winter (28. January – 24. March 2020) in an area which often is subject to inversion conditions in wintertime. The winter 2019-2020 proved to be a mild winter, no inversion conditions were registered. The NO2-concentration was highest in the first week and decreased gradually every week. During the two last weeks, traffic was reduced as a consequence of pandemia measures. The average concentration at the most polluted site over the entire measurement period was 22.9 µg/m3. Comparison of results from the measurement area with observations from monitoring stations in Bergen showed that the NO2-level close to E16 was as high as at traffic stations in Bergen.