Aktiv læring for bedre skolemiljø. Pilotprosjekt i Ringerike kommune.
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2718817Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Aktiv læring for bedre skolemiljø har vært et pilotprosjekt hvor eiendomsforvaltningen i Ringerike kommune og 7 utvalgte skoler i kommunen har samarbeidet om å bruke Nettverk for miljølære som verktøy for å følge opp § 9a i Opplæringsloven (elevenes arbeidsmiljølov). Prosjektet ble initiert av Utdanningsdirektoratet og Miljøverndepartementet og har også vært et bidrag til gjennomføring av Kunnskapsløftet. Norsk institutt for luftforskning (NILU) har ledet prosjektet.
Målet har vært å fremskaffe måleresultater og elevrapporter ved bruk av aktiviteter i miljolare.no innenfor temaene inneklima, universell utforming og energibruk ved skolene og sørge for at informasjon og kunnskaper fra elevenes rapporter blir inkludert i kommunens planer for vedlikehold og rehabilitering av skoler.
Sju av de 13 klasserom hadde et inneklima med CO2-konsentrasjoner som må karakteriseres som lite tilfredsstillende. Temperaturen lå for alle klasserommene utenfor det anbefalte intervallet i store deler av måleperiodene. Undersøkelsen av universell utforming av skolen avdekket flere forhold som ikke oppfylte kravene. Skolene har energibruk som er nær gjennomsnittet av energibruk i norske skoler.
Lærerne vurderte det faglige innholdet og kvaliteten på informasjon og veiledning i prosjektet som godt. Elevene lærte om hvordan det er å jobbe med forskning og å gjøre konkrete observasjoner og registrere disse systematisk. I tillegg tilegnet de seg faglig kunnskap om de utvalgte aktivitetene og ble mer bevisste på sitt eget skolemiljø. Det var utfordrende å skape motivasjon hos lærere og elever.