Show simple item record

dc.contributor.authorGrønskei, Knut Erik
dc.contributor.authorGram, Frederick
dc.contributor.authorKibsgaard, A.
dc.date.accessioned2020-12-11T13:03:02Z
dc.date.available2020-12-11T13:03:02Z
dc.date.issued1992
dc.identifier.isbn82-425-0338-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2717816
dc.description.abstractUtslipp og konsentrasjoner av luftforurensninger fra flytrafikk og veitrafikk i forbindelse med utbygging av hovedflyplass på Gardermoen er beregnet for alternative utbyggingsplaner i år 2000, 2010 og 2020. Halvårsmiddelkonsentrasjoner ved flyplassen vil bli lavere enn SFTs retningslinjer i hele området, men ved startområdene på rullebanen kan det forekomme overskridelser i episoder med dårlige spredningsforhold. Hovedflyplassen medfører økt trafikk på et sterkt belastet hovedveinett, og ved noen veier vil en få overskridelser av retningslinjene når trafikken øker pga. hovedflyplassutbygging.nb_no
dc.description.abstractEmission of air pollution from aircrafts and car traffic as result of alternative plans for development are presented. The emissions are calculated for the years 2000, 2010 and 2020. The seasonal average concentrations will not exceed air quality guidelines at the airport. In limited areas close to the "take off" runway maximum daily concentrations may exceed the guidelines in episodes. Maximum hourly concentrations may exceed the guideline at roads with high traffic.en
dc.language.isonor
dc.publisherNILU
dc.relation.ispartofNILU OR
dc.relation.ispartofseriesNILU OR; 10/92
dc.subjectLuftkvalitet
dc.subjectFlyplass
dc.subjectUtslipp
dc.titleHovedflyplass Gardermoen. Luftforurensning ved alternative utbyggings- planer.
dc.typeResearch report
dc.rights.holder© NILU
dc.source.issue10/92
dc.relation.projectNILU:91053


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record