dc.contributor.author | Grønskei, Knut Erik | |
dc.contributor.author | Gram, Frederick | |
dc.contributor.author | Kibsgaard, A. | |
dc.date.accessioned | 2020-12-11T13:03:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-11T13:03:02Z | |
dc.date.issued | 1992 | |
dc.identifier.isbn | 82-425-0338-9 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2717816 | |
dc.description.abstract | Utslipp og konsentrasjoner av luftforurensninger fra flytrafikk og veitrafikk i forbindelse med utbygging av hovedflyplass på Gardermoen er beregnet for alternative utbyggingsplaner i år 2000, 2010 og 2020. Halvårsmiddelkonsentrasjoner ved flyplassen vil bli lavere enn SFTs retningslinjer i hele området, men ved startområdene på rullebanen kan det forekomme overskridelser i episoder med dårlige spredningsforhold. Hovedflyplassen medfører økt trafikk på et sterkt belastet hovedveinett, og ved noen veier vil en få overskridelser av retningslinjene når trafikken øker pga. hovedflyplassutbygging. | nb_no |
dc.description.abstract | Emission of air pollution from aircrafts and car traffic as result of alternative plans for development are presented. The emissions are calculated for the years 2000, 2010 and 2020. The seasonal average concentrations will not exceed air quality guidelines at the airport. In limited areas close to the "take off" runway maximum daily concentrations may exceed the guidelines in episodes. Maximum hourly concentrations may exceed the guideline at roads with high traffic. | en |
dc.language.iso | nor | |
dc.publisher | NILU | |
dc.relation.ispartof | NILU OR | |
dc.relation.ispartofseries | NILU OR; 10/92 | |
dc.subject | Luftkvalitet | |
dc.subject | Flyplass | |
dc.subject | Utslipp | |
dc.title | Hovedflyplass Gardermoen. Luftforurensning ved alternative utbyggings- planer. | |
dc.type | Research report | |
dc.rights.holder | © NILU | |
dc.source.issue | 10/92 | |
dc.relation.project | NILU:91053 | |