NERVE – en utslippsmodell for veitrafikk. Dokumentasjon av revidert beregningsmodell for utslipp fra veitrafikk i norske kommuner
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3171587Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NILU og Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag fra Miljødirektoratet videreutviklet modellen NERVE («Norwegian Emissions from Road Vehicle Exhaust») for beregning av klimagassutslipp fra veitrafikken i norske kommuner. NERVE-modellen anvender de mest detaljerte datasettene for bilpark, utslippsfaktorer, trafikk og veier for spesifikke lokale forhold. Datasettene er kombinert i en datastruktur som gjør at resultat kan aggregeres på et lite eller et stort geografisk område. NERVE kan således betegnes som en «bottom-up»-utslippsmodell, fordi den er bygget opp «nedenfra» fra detaljerte datakilder. Denne rapporten presenterer metodikken og antagelsene bak beregningene med NERVE, og sammenligner resultat aggregert på nasjonalt nivå med annen tilgjengelig nasjonal statistikk. NILU and the Institute of Transport Economics (TØI), commissioned by the Norwegian Environment Agency, have further developed the NERVE model (“Norwegian Emissions from Road Vehicle Exhaust”) for calculating greenhouse gas emissions from road traffic in Norwegian municipalities. The NERVE model uses the most detailed datasets for vehicle fleet composition, emission factors, traffic, and roads tailored to specific local conditions. These datasets are combined into a data structure that allows results to be aggregated for small or large geographical areas. NERVE can thus be described as a “bottom-up” emissions model. This report presents the methodology and assumptions behind the calculations with NERVE, and compares results aggregated at the national level with other available national statistics.