• A MATRIX APPROXIMATION TO LARGE SCALE PHOTOCHEMICAL MODEL CALCULATIONS 

      Amble, Eilif (NILU TR;11/83, Research report, 1983)
      The QSSA model for photochemical reactions in the atmosphere is simulated by a limited system of linear differential equations which can be solved analytically. This permits the use of large time-steps, and the computer ...
    • Air pollution models with non-linear chemical reactions. 

      Hov, Øystein; Zlatev, Zahari; Berkowicz, Ruwim; Eliassen, Anton; Prahm, Lars (NILU OR; 7/88, Research report, 1988)
      The coupled, non-linear system of continuity equations for an air pollution model is solved numerically using finite differences, finite elements and pseudospectral methods for the advection term. The accuracy of the ...
    • BEREGNINGSMETODER FOR LUFTFORURENSNING VED TRAFIKKÅRER 

      Larssen, Steinar; Grønskei, Knut Erik (NILU OR; 5/81, Research report, 1981)
      Rapporten presenterer forslag til to beregningsmetoder for luftforurensning ved trafikkårer; en metode for bruk i gaterom (gater med sammenhengende fasaderekker) og en for bruk ved åpne veier (uten sammenhengende fasaderekker).
    • Brukerveiledning for VLUFT versjon 3.1. 

      Torp, Charlotte; Tønnesen, Dag Arild; Larssen, Steinar (NILU TR;4/95, Research report, 1995)
      VLUFT 3.1 er en PC-basert beregningsmodell for luftforurensning fra vegtrafikk. For et definert vegnett beregnes utslipp av CO, CO2 og NOx, konsentrasjoner av CO, NO2 og PM10 og eksponering av de bosatte langs vegnettet ...
    • Brukerveiledning for VLUFT. Versjon 3.0. 

      Torp, Charlotte; Tønnesen, Dag Arild; Larssen, Steinar (NILU TR;2/94, Research report, 1994)
      VLUFT 3.0 er en PC-basert beregningsmodell for luftforurensning fra vegtrafikk. For et definert vegnett beregnes utslipp av CO, CO2 og NOx, konsentrasjoner av CO, NO2 og PM10 og eksponering av de bosatte langs vegnettet ...
    • LUFTFORURENSNINGER VED TRAFIKKÅRER. DATAOVERSIKT OG SKISSE TIL BEREGNINGSMETODE 

      Larssen, Steinar (NILU OR; 14/80, Research report, 1980)
      Statusrapporten er utarbeidet for presentasjon til Nordisk Vegteknisk forbund' s (NVF) kongress i 1980. Den presenterer status av NILUs arbeide med systematisering av data fra bilforurensningsmålinger i Norden, samt status ...
    • Modell for bakgrunnsbidraget til NO2-konsentrasjonen i gater. 

      Larssen, Steinar (NILU OR; 97/92, Research report, 1992)
      Rapporten beskriver en forenklet metodikk for å anslå det bidrag til NO2- konsentrasjonen i gater som skriver seg fra andre kilder enn trafikken i selve gaten. Beregningen gjelder forhold med høy forurensningsgrad. Meta- ...
    • NORDISK BEREGNINGSMETODE FOR BILAVGASSER. ERFARING OG TESTING 1984-86. FORSLAG TIL REVISJON OG UTVIKLING. 

      Larssen, Steinar (NILU OR; 28/87, Research report, 1987)
      Rapporten oppsummerer den erfaring brukere har med Nordisk beregningsmetode for bilavgasser (NBB). Rapporten presenterer også en sammenlikning mellom målte og beregnete konsentrasjoner på en rekke gatestasjoner i Norden, ...
    • NORDISK BEREGNINGSMETODE FOR BILAVGASSER. SLUTTRAPPORT, AUGUST 1984. 

      Larssen, Steinar (NILU OR; 56/84, Research report, 1984)
      Rapporten presenterer en håndbok for Nordisk beregningsmetode for bilavgasser, samt oversikt over beregningsmetodikk, test av metodens nøyaktighet og forslag til forbedringer i datagrunnlag og metodikk. Beregningsmetoden ...
    • Programdokumentasjon VLUFT versjon 3.1. 

      Torp, Charlotte; Tønnesen, Dag Arild; Larssen, Steinar (NILU TR;3/94, Research report, 1994)
      VLUFf 3.1 er en PC-basert beregningsmodell for luftforurensning fra vegtrafikk. For et definert vegnett beregnes utslipp av CO, CO2 og NOx, konsentrasjoner av CO, NO2 og PM10 og eksponering av de bosatte langs vegnettet ...
    • REDUSERTE KORROSJONSSKADER SOM FØLGE AV REDUSERTE SO2-UTSLIPP. 

      Haagenrud, Svein Erik (NILU OR; 42/84, Research report, 1984)
      Trinn 1 har omfattet vurdering av metoder og datatilgjengelighet i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Konklusjonen er at økt viten om de hovedvariable og forbedrede beregningsmetoder gir rimelig grunn for å tro at en ny ...