Browsing NILU Brage by Subject "Trafikk"
Now showing items 1-18 of 18
-
Bakgrunnsverdier for VLUFT bestemt med AirQUIS-EPISODE.
(NILU OR;40/2000, Research report, 2000)En vurdering av områdebelastning, modellkonsepter og anvendelse er utført for å beregne bakgrunnsverdier for programmet VLUFT for byene Oslo, Bergen, Trondheim og Drammen. Resultatene er presentert i form av plot som viser ... -
Beregning av luftkvalitet. Kværnerområdet i Lodalen.
(NILU OR;26/2002, Research report, 2002)NILU har beregnet luftforurensning på Kværnertomta i Lodalen, med vekt på utslipp fra veitrafikk. Beregninger er utført for år 2000 og år 2010. Tidligere forenklede beregninger for år 2005 er også presentert. Beregningene ... -
Biltrafikk som mulig kilde for PCB og PAH i veistøv.
(NILU OR; 74/98, Research report, 1998)Norsk institutt for luftforskning (NILU) har på oppdrag fra Statens forurensningstilsyn (SFT), utført en undersøkelse av mulige kilder for PCB og PAH i veistøv for å vurdere betydningen av veitrafikken som kilde til PCB ... -
Forurensning som funksjon av avstand fra vei. Målinger på RV159 Nordby-sletta v/Skårer vinteren 2001-2002, og sammenligning med VLUFT.
(NILU OR;22/2003, Research report, 2003)Et omfattende måleprosjekt for å studere forløpet av forurensning som funksjon av avstand fra vei er gjennomførtved RV159 i Lørenskog. Undersøkelsen er finansiert av Vegdirektoratet og NILU i fellesskap, og er gjennomførtav ... -
Hovedveinettet i Oslo - oppdatering av trafikkdata på grunnlag av telledata.
(NILU OR;71/99, Research report, 1999)NILU har i mange utført beregninger av utslipp fra biltrafikken i oslo-området. De siste trafikktallene stammer fra trafikkdata fra år 1990 fra transportplanarbeidet, "TP10-filen", og SFT/Vegdirektoratet har bedt NILU om ... -
Luftforurensning fra trafikk på Bragernes i Drammen. Konsekvenser av fjelltunnel/elvetunnel.
(NILU OR; 60/94, Research report, 1994)Bragernesområdet i Drammen er i dag belastet med mye trafikk. Buskerud Vegkontor vurderer å bygge en tunnel, som kan avlsaste Bragernes for noe av trafikken. Fire ulike tunnelalternativer vurderes; to er løsmasse-tunneler ... -
LUFTFORURENSNINGER FRA VEITRAFIKK. MÅLINGER I BERGEN KOMMUNE 1978
(NILU OR;24/79, Research report, 1979)Det ble foretatt målinger av luftforurensninger fra vegtrafikk ved 3 målesteder i Bergen i tiden januar-juni 1978. Kontinuerlige målinger av meteorologiske- og trafikkparametre ble foretatt samtidig. Nivå og variasjoner i ... -
LUFTFORURENSNINGER FRA VEITRAFIKK. MÅLINGER I SARPSBORG 1978
(NILU OR;37/79, Research report, 1979)Det ble foretatt målinger av luftforurensninger fra veitrafikk ved Olav Haraldsons gate (E6) i Sarpsborg, i tiden januar-juli 1978. Kontinuerlige målinger av trafikktetthet og værforhold ble foretatt samtidig. Nivå og ... -
Måling av luftkvalitet ved sterkt trafikkerte veier i Oslo vinteren 2000/2001
(NILU OR;48/2001, Research report, 2001)For 9. vinter på rad er det gjennomført målinger av NO2 og svevestøv (PM2,5 og PM10) nær sterkt trafikkerte veier i Oslo. De to siste vintrene ble det også målt CO ved stasjonen i Kirkeveien. Stasjonene var plassert i ... -
Måling av luftkvalitet ved sterkt trafikkerte veier i Oslo, mai 2001-desember 2002.
(NILU OR;07/2003, Research report, 2003)Det er gjennomført målinger av luftkvalitet nær sterkt trafikkerte veier i Oslo siden vintersesongen 1992/93. Fra 2001 foregår målingene året rundt ved stasjonene i Kirkeveien og Løren. De andre stasjonene Furuset og ... -
Måling av luftkvalitet ved to sterkt trafikkerte veier i Oslo vinteren 1999/2000.
(NILU OR;32/2000, Research report, 2000)For 8. vinter på rad er det gjennomført målinger av NO2 og svevestøv (PM2,5 og PM10) nær sterkt trafikkerte veier i Oslo. Denne vinteren ble det også målt CO ved stasjonen i Kirkeveien. Stasjonene var plassert i Kirkeveien ... -
Måling av nitrogenoksider og svevestøv ved fire sterkt trafikkerte veier i Oslo vinteren 1995/96.
(NILU OR; 51/96, Research report, 1996)For fjerde vinter på rad er det gjennomført målinger av NO2 og svevestøv (PM2,5 og PM10) nær fire sterkt trafikkerte veier i Oslo. Stasjonene var plassert i Gamlebyen, Kirkeveien ved Schwachs gate, Store Ringvei ved Tåsen ... -
Måling av nitrogenoksider og svevestøv ved fire sterkt trafikkerte veier i Oslo, vinteren 1994/1995.
(NILU OR; 52/95, Research report, 1995)Rapporten presenterer målinger av NO2 og svevestøv (PM10 og PM2,5) på tre gatestasjoner og en bakgrunns-stasjon i Oslo vinteren 1994/95. Stasjonene var plassert i Gamlebyen, Kirkeveien ved Schwachs gate, Store Ringvei ved ... -
Måling av nitrogenoksider og svevestøv ved fire sterkt trafikkerte veier i Oslo, vinteren 1996/97.
(NILU OR; 53/97, Research report, 1997)For femte vinter på rad er det gjennomført målinger av NO2 og svevestøv (PM2,5 og PM10) nær fire sterkt trafikkerte veier i Oslo. Stasjonene var plassert i Gamlebyen, Kirkeveien ved Schwachs gate, Store Ringvei ved Tåsen ... -
Programdokumentasjon VLUFT versjon 4.4.
(NILU TR;07/2000, Research report, 2000)VLUFT 4.4 er en PC-basert beregningsmodell for luftforurensning fra veitrafikk. Programmet anvendes med Windows som operativsystem. Modellen beregner utslipp fra et veinett av CO2, CO og NOx. For hver vei i nettet beregnes ... -
Trafikk og trafikkutslipp ved Strømsveien i Oslo januar 1992.
(NILU TR;13/94, Research report, 1994)Med utgangspunkt i detaljerte trafikktellinger ved Strømsveien er det beregnet utslipp av CO, NOx og NO2. Beregningene viser store variasjoner over døgnet. -
Utslippsanalyse Høgsfjordprosjektet.
(NILU OR; 18/95, Research report, 1995)Høgsfjordprosjektet skal erstatte ferjesamband over Høgsfjorden og ferjesamband mellom Stavanger og Tau med rørbro over Høgsfjord og hurtigbåter mellom Tau og Stavanger. Årlige utslipp av NOx, CO2 og SO2 fra ferjesamband ... -
Vurdering av luftforurensning ved Oslo lufthavn Fornebu sommeren 1989.
(NILU OR; 61/90, Research report, 1990)Rapporten inneholder målinger og spredningsberegninger rundt Oslo lufthavn Fornebu. Det er beregnet og målt luftkonsentrasjoner for den perioden chartertrafikken var overflyttet fra Gardermoen til Fornebu. Målingene viser ...