Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorInnset, Bodil
dc.contributor.authorEndregard, Geir
dc.contributor.authorArnesen, Kari
dc.contributor.authorBartonova, Alena
dc.contributor.authorBraathen, Ole-Anders
dc.date.accessioned2020-12-11T12:55:38Z
dc.date.available2020-12-11T12:55:38Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-425-1517-4
dc.identifier.issn0807-7207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2717361
dc.description.abstractLandets grunnskoler og videregående skoler deltok i en forskningskampanje arrangert av Forskningsdagene 2003,administrert av NILU. Målet var å undersøke inneklima i norske klasserom ved å måle konsentrasjoner av karbondioksid (CO2) og registrere opplysninger om skolen og klasserom. Målingene ble foretatt med et tilsendt gratis målepakke. Resultatene ble registrert på nettstedet til Forskningskampanjen. I alt har 688 skoler med 1085 klasserom registret sine resultater. Dette utgjør 19% av landets skoler. 58% av klasserommene hadde CO2 konsentrasjoner lavere eller lik anbefalt faglig norm (1800 mg/m3 CO2). I 7% klasserom var CO2 konsentrasjonen over det dobbelte av normen. Det ble rapportert bedre luftkvalitet i klasserom tilknyttet ventilasjonsanlegg enn i klasserom ikke tilknyttet ventilasjonsanlegg. Andre parametere av betydning var romvolum pr. person og skolensbyggeår. I klasserom som ikke er tilknyttet ventilasjonsanlegg kan man oppnå forbedring i luftkvalitet ved å lufte. Det viste seg å være samsvar mellom hvordan elev og lærer opplever luftkvaliteten og målt CO2-konsentrasjon i klasserommet.
dc.language.isonor
dc.publisherNILU
dc.relation.ispartofNILU OR
dc.relation.ispartofseriesNILU OR;81/2003
dc.subjectSkoler
dc.subjectInnemiljø
dc.subjectInnemiljø
dc.subjectKarbondioksid
dc.titleUndersøkelse av CO2-konsentrasjon i norske klasserom. Elevbasert forskningskampanje som del av Forskningsdagene 2003.
dc.typeResearch report
dc.rights.holder© NILU
dc.source.issue81/2003
dc.relation.projectNILU:103098


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel