• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • NILU
  • NILU oppdragsrapport (1970-2015)
  • View Item
  •   Home
  • NILU
  • NILU oppdragsrapport (1970-2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BEGRENSNING AV SO2-UTSLIPP I EUROPA. MODELLBEREGNINGER MED REDUSERTE UTSLIPP

Fjeld, Bjørg; Strømsøe, Synne
Research report
Thumbnail
View/Open
OR-04-75.pdf (9.117Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2717583
Date
1975
Metadata
Show full item record
Collections
  • NILU oppdragsrapport (1970-2015) [1722]
Abstract
Etter oppdrag fra Miljøverndepartementet har Norsk Institutt for Luftforskning (NILU) foretatt en undersøkelse av hvilke virkninger en reduksjon i SO2-utslippene i Europa vil ha på forurensningssituasjonen. Til dette arbeidet har en benyttet de atmosfæriske spredningsmodeller som er utviklet ved NILU i forbindelse med OECD-prosjektet "Long Range Transport of Air Pollutants" (LRTAP). Ved hjelp av disse er SO2-konsentrasjonsfeltet i Europa beregnet for forskjellige antatte begrensninger av utslippene. Alle spredningsberegninger er utført på regneanlegget ved Meteorologisk Institutt av A. Eliassen og J. Saltbones.

Etter ønske fra Miljøverndepartementet ble det først utført en serie beregninger hvor utslippene i Mellom-Europa ble redusert med henholdsvis 25%, 50% og 75%, mens de videre forsøk ble basert på 50% reduksjon. Mulige reduksjoner i utslippene når øvre grense for svovelinnholdet i oljen blir satt til 0,5 % er også beregnet for en del land i Vest-Europa.

Størrelsen av området hvor utslippene er redusert, er forsøkt variert for å få en indikasjon på betydningen av utslippenes geografiske beliggenhet. Forsøk med reduksjoner i Øst-Europa er også utført. Videre har en sett en del på betydningen av varslingstiden, dvs. tiden fra et episodevarsel blir gitt til episoden inntrer.

Resultatene viser at en omkring kildeområdene oppnår reduksjoner av forurensningsnivået som nær svarer til reduksjonen i utslippene. Lenger unna blir virkningen mindre, men fremdeles betydelig. Det kreves nokså nøyaktige beregninger av vindfeltet for å kunne fastlegge i hvilke områder utslippsbegrensningene vil gjøre seg gjeldende. Varslingstiden har stor betydning, og nær sammenheng med vindhastigheten. Å legge restriksjoner på svovelinnholdet i oljen gir ikke tilstrekkelige reduksjoner ut fra de opplysninger en har om forbruket.

Utslippene fra kullforbrenning er fortsatt betydelige i Europa, og må tas med i beregningen. Beregningene viser at betydelig utveksling av forurensninger mellom Øst- og Vest-Europa finner sted og at Skandinavia får tilførsel av luftforurensninger fra andre deler av Øst-Europa enn Øst-Tyskland med tilliggende deler av Polen og Tsjekkoslovakia.
Publisher
NILU
Series
NILU OR;4/75
Copyright
© NILU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit