Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchlabach, Martin
dc.date.accessioned2020-12-11T13:13:54Z
dc.date.available2020-12-11T13:13:54Z
dc.date.issued1998
dc.identifier.isbn82-425-1036-9
dc.identifier.issn0807-7207
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2718531
dc.description.abstractNorsk institutt for luftforskning (NILU) har på oppdrag fra Statens forurensningstilsyn (SFT), utført en undersøkelse av mulige kilder for PCB og PAH i veistøv for å vurdere betydningen av veitrafikken som kilde til PCB og PAH. Det er tatt sotprøver fra eksospotte, bildekk og prøver av asfalt. Del to av prosjektet er resipient orientert og baserer seg på veistøvprøver som er tatt tidligere. Det ser ut som om hovedkilden for PCB-utslipp i forbindelse med veitrafikk er slitasje fra bildekk og asfalt. Eksosutslipp må anses om å være av mindre betydning. Prinsipalkomponentanalyse bekrefter disse funn og viser i tillegg at asfalt bidrar mest til PCB-innhold i de større partikler mens bildekk bidra mest til PCB i de minste veistøvpartikler. Det var ikke mulig å påvise en effekt av veisalting på PCB-konsentrasjonen i eksos. Et grovt estimat viser at eksos fra eldre biler bidrar sterkt til PAH-utslipp fra veitrafikk, men andel av eldre biler uten katalysator er i det siste blitt kraftig redusert og det er mulig at dekkslitasje i dag bidrar mest til PAH-forurensning. Denne antakelsen blir støttet av prinsipalkomponentanalysen som konkluderer med at både asfalt- og bildekkslitasje bidrar mest til PAH-innholdet i veistøv.
dc.language.isonor
dc.publisherNILU
dc.relation.ispartofNILU OR
dc.relation.ispartofseriesNILU OR; 74/98
dc.subjectPCB
dc.subjectTrafikk
dc.subjectPAH
dc.titleBiltrafikk som mulig kilde for PCB og PAH i veistøv.
dc.typeResearch report
dc.rights.holder© NILU
dc.source.issue74/98
dc.relation.projectNILU:97126


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel