Inneklima i klasserommet. Elevbasert forskningskampanje som del av Forskningsdagene 2009.
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2718678Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skolekampanjer (forskningskampanjer) har vært en årlig hendelse i forbindelse med Science Days (Forskningsdagene) siden 2003 i Norge. Kampanjene inviterer studenter fra hele landet til å delta i en felles vitenskapelig forskningskampanje som alltid er koblet til et spesielt miljørelatert tema - for eksempel Luftkvalitet i klasserommet (2003), Forurensning langs veier (2004), Bakterier i drikkevann (2005), og Regnsjekken (2006). Årets kampanje gjentok fra 2003 innendørs luftkvalitet i skoler, derdet i tillegg ble invitert skoler fra Danmark og Sverige også. Kampanjen omfattet hands-on aktivitet med å samle inn CO2 og muggsoppdata fra elevenes klasserom. Disse dataene ble deretter satt sammen på kampanjensnettsted på miljolare.no. Resultatene fra den norske kampanjen viser at norske klasserom viser bedret inneklima i forhold til 2003 resultater når det gjelder CO2, og at desamlede resultateneikke er så alarmerende. Norske klasserom viser mye bedre indikatorer enn sine danske kolleger ved analyser av CO2 og muggresultater. Norske klasserom har sannsynligvis bedre forhold på grunn av avanserte ventilasjonsanlegg og ventilasjonsrutiner, ogbedre ventilasjon er den beste metoden for å forbedre innendørs luftkvalitet.