Hovedveinettet i Oslo - oppdatering av trafikkdata på grunnlag av telledata.
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2717916Utgivelsesdato
1999Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NILU har i mange utført beregninger av utslipp fra biltrafikken i oslo-området. De siste trafikktallene stammer fra trafikkdata fra år 1990 fra transportplanarbeidet, "TP10-filen", og SFT/Vegdirektoratet har bedt NILU om å oppdatere trafikktallene til bruk i nye tiltaksberegninger for Oslo. Som en midlertidig løsning er det sett på data fra forskjellige trafikktellinger i Oslo fra 1990 til 1997, og på grunnlag av dette er det utarbeidet en matrise som justerer trafikken og utslippet i hver km2-rute fra TP10-tallene til utslipp for 1995-96. For framtiden må det imidlertid utføres regelmessige oppdateringer av trafikkmodell-beregningene for Oslo-området, f.eks. hvert 5. år. For noen ruter ble trafikken for 1990 beregnet høyere enn trafikktellingene tilsa, mens den andre steder ble underestimert. Som følge av justeringen økte total-utslippene av NOx og eksospartikler med 2% i forhold til utslipp beregnet fra TP10-tallene. For enkeltruter er det snakk om en justering på opp til +/- 40%.