Program for utvikling av modeller for beregning av veistøv i luft. Måleprosjekt 4: Kontinuerlig måling av PM2,5 og PM10 ved Nordahl Bruns gate i Oslo i perioden januar - april 1995.
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2718028Utgivelsesdato
1995Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et program for utvikling av modeller for beregning av veistøv i luft ble startet i 1994. Som en del av et delprosjekt om “utvikling av spredningsmodell på byskala for PM2,5 og PM10“ er det gjennomført målinger av svevestøv (PM2,5 og PM10) ved Nordahl Bruns gate i Oslo (bybakgrunnsstasjon) i perioden januar-april 1995. Målingene tyder på at fyringsutslippet gav det største bidraget til PM2,5, mens slitasje av veidekket med piggdekk og oppvirvling av veistøv i perioder med tørr veibane gav det største bidraget til grovfraksjonen av svevestøv. Høy vindstyrke og nedbør reduserte konsentrasjonene betydelig.