Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Leif Otto
dc.contributor.authorHaugsbakk, Ivar
dc.contributor.authorLarssen, Steinar
dc.date.accessioned2020-12-11T13:06:24Z
dc.date.available2020-12-11T13:06:24Z
dc.date.issued1995
dc.identifier.isbn82-425-0694-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2718028
dc.description.abstractEt program for utvikling av modeller for beregning av veistøv i luft ble startet i 1994. Som en del av et delprosjekt om “utvikling av spredningsmodell på byskala for PM2,5 og PM10“ er det gjennomført målinger av svevestøv (PM2,5 og PM10) ved Nordahl Bruns gate i Oslo (bybakgrunnsstasjon) i perioden januar-april 1995. Målingene tyder på at fyringsutslippet gav det største bidraget til PM2,5, mens slitasje av veidekket med piggdekk og oppvirvling av veistøv i perioder med tørr veibane gav det største bidraget til grovfraksjonen av svevestøv. Høy vindstyrke og nedbør reduserte konsentrasjonene betydelig.
dc.language.isonor
dc.publisherNILU
dc.relation.ispartofNILU OR
dc.relation.ispartofseriesNILU OR; 39/95
dc.subjectSpredning
dc.subjectByskala
dc.subjectSvevestøv
dc.titleProgram for utvikling av modeller for beregning av veistøv i luft. Måleprosjekt 4: Kontinuerlig måling av PM2,5 og PM10 ved Nordahl Bruns gate i Oslo i perioden januar - april 1995.
dc.typeResearch report
dc.rights.holder© NILU
dc.source.issue39/95
dc.relation.projectNILU:95032


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel