Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBouman, Evert
dc.contributor.authorMeland, Sondre
dc.contributor.authorFuruseth, Ingvild Skumlien
dc.contributor.authorTarrasón, Leonor
dc.date.accessioned2020-10-14T07:33:25Z
dc.date.available2020-10-14T07:33:25Z
dc.date.created2020-10-13T14:45:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-425-3016-5
dc.identifier.issn2464-3327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682588
dc.description.abstractRubberRoad proposes to use rubber from used tires in the production of asphalt for road and bicycle ways. This recycling approach has not gained much attention in Norway despite its apparent advantages, such as noise reduction, increased durability, safer shock impact, and reduced climate and environmental impacts. The Life Cycle Analysis carried out during this project feasibility study has demonstrated a series of environmental benefits in the use of rubber in asphalt production. It has also helped identify relevant knowledge gaps related to the use phase of the rubberized asphalt and its impact to noise, air and micro-plastic pollution. Better understanding of these effects would probably result in even larger environmental benefits of rubberized asphalt with respect to standard asphalt production. However, while the tire recycling industry is generally positive to the disposal of used tires in asphalt production, additional incentives need to be put in place for the Norwegian asphalt producers to consider actively contributing to this development.en_US
dc.description.abstractRubberRoad foreslår å bruke gummi fra brukte bildekk i asfaltproduksjon til bil- og sykkelveier. Denne resirkuleringsmetoden er ikke særlig kjent i Norge, til tross for påviste fordeler som blant annet støyreduksjon, økt holdbarhet, støtdemping ved ulykker samt redusert klima- og miljøpåvirkning. Livssyklusanalysen, som ble utført i løpet av dette prosjektets gjennomførbarhetsstudie, har vist en rekke miljøfordeler ved bruk av gummi i asfaltproduksjon. Den har også bidratt til å identifisere kunnskapshull relatert spesielt til bruken av gummiasfalten og dens innvirkning på støy, luft og mikro-plastforurensning. Bedre forståelse av disse effektene vil trolig føre til enda større miljøfordeler av gummiasfalt i forhold til standard asfaltproduksjon. Imidlertid, mens dekkgjenvinningsindustrien generelt er positiv til bruk av brukte dekk i asfaltproduksjon, må det legges til rette for ytterligere incitamenter for at norske asfaltprodusenter skal vurdere å bidra aktivt til denne utviklingen.nb_no
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNILUen_US
dc.relation.ispartofseriesNILU report;38/2018
dc.subjectBildekken_US
dc.subjectBildekknb_no
dc.subjectSirkulær økonominb_no
dc.subjectCircular economyen_US
dc.subjectAsfaltnb_no
dc.subjectAsphalten_US
dc.titleFeasibility study for asphalt rubber pavements in Norway. ‘Rubber Road’ feasibility study.en_US
dc.title.alternativeRubberRoad – Brukte dekk i asfaltproduksjonnb_no
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© NILU – Norwegian Institute for Air Researchen_US
dc.source.pagenumber39en_US
dc.source.issue39/2018en_US
dc.identifier.cristin1839245
dc.relation.projectNILU - Norsk institutt for luftforskning: 118097en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 290305en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel