Undersøkelse av CO2-konsentrasjon i norske klasserom. Elevbasert forskningskampanje som del av Forskningsdagene 2003.
Abstract
Landets grunnskoler og videregående skoler deltok i en forskningskampanje arrangert av Forskningsdagene 2003,administrert av NILU. Målet var å undersøke inneklima i norske klasserom ved å måle konsentrasjoner av karbondioksid (CO2) og registrere opplysninger om skolen og klasserom. Målingene ble foretatt med et tilsendt gratis målepakke. Resultatene ble registrert på nettstedet til Forskningskampanjen. I alt har 688 skoler med 1085 klasserom registret sine resultater. Dette utgjør 19% av landets skoler. 58% av klasserommene hadde CO2 konsentrasjoner lavere eller lik anbefalt faglig norm (1800 mg/m3 CO2). I 7% klasserom var CO2 konsentrasjonen over det dobbelte av normen. Det ble rapportert bedre luftkvalitet i klasserom tilknyttet ventilasjonsanlegg enn i klasserom ikke tilknyttet ventilasjonsanlegg. Andre parametere av betydning var romvolum pr. person og skolensbyggeår. I klasserom som ikke er tilknyttet ventilasjonsanlegg kan man oppnå forbedring i luftkvalitet ved å lufte. Det viste seg å være samsvar mellom hvordan elev og lærer opplever luftkvaliteten og målt CO2-konsentrasjon i klasserommet.