dc.contributor.author | Hagen, Leif Otto | |
dc.contributor.author | Haugsbakk, Ivar | |
dc.contributor.author | Larssen, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-11T13:06:24Z | |
dc.date.available | 2020-12-11T13:06:24Z | |
dc.date.issued | 1995 | |
dc.identifier.isbn | 82-425-0694-9 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2718028 | |
dc.description.abstract | Et program for utvikling av modeller for beregning av veistøv i luft ble startet i 1994. Som en del av et delprosjekt om “utvikling av spredningsmodell på byskala for PM2,5 og PM10“ er det gjennomført målinger av svevestøv (PM2,5 og PM10) ved Nordahl Bruns gate i Oslo (bybakgrunnsstasjon) i perioden januar-april 1995. Målingene tyder på at fyringsutslippet gav det største bidraget til PM2,5, mens slitasje av veidekket med piggdekk og oppvirvling av veistøv i perioder med tørr veibane gav det største bidraget til grovfraksjonen av svevestøv. Høy vindstyrke og nedbør reduserte konsentrasjonene betydelig. | |
dc.language.iso | nor | |
dc.publisher | NILU | |
dc.relation.ispartof | NILU OR | |
dc.relation.ispartofseries | NILU OR; 39/95 | |
dc.subject | Spredning | |
dc.subject | Byskala | |
dc.subject | Svevestøv | |
dc.title | Program for utvikling av modeller for beregning av veistøv i luft. Måleprosjekt 4: Kontinuerlig måling av PM2,5 og PM10 ved Nordahl Bruns gate i Oslo i perioden januar - april 1995. | |
dc.type | Research report | |
dc.rights.holder | © NILU | |
dc.source.issue | 39/95 | |
dc.relation.project | NILU:95032 | |