Kartlegging av ventilasjonstårnenes evne til å redusere forurensning fra dagsonen. Måling av luftforurensning i E18 Operatunnelen og forslag til nytt styringsregime for ventilasjonstårnene.
Abstract
NILU – Norsk institutt for luftforskning og Ingenia AS har på oppdrag fra Statens vegvesen kartlagt effekten ventilasjonstårnene i Ekeberg- og Bjørvikatunnelen har med hensyn til å redusere luftforurensning fra dagsonen på Sørenga. Prosjektet besto av et omfangsrikt måleprogram i og rundt Operatunnelen i Bjørvika, en vurdering av ventilasjonstårnenes effekt basert på målingene og forslag til prinsipper for et nytt styringsregime. Drift av ventilasjonstårnene ble funnet å ha en tydelig effekt på PM10- og NO2-konsentrasjonen i dagsonen og på bakkenivå utenfor dagsonen fra trinn 3 (av 4). Forslaget til nytt styringsregime fokuserer på ventilasjonstårndrift i piggdekksesongen og avhengighet av ytre forhold. NILU – The Norwegian Institute for Air Research and Ingenia AS have, on behalf of the Norwegian Public Roads Administration, mapped the effect of the ventilation towers in the Ekeberg- and Bjørvika tunnels with regard to reducing air pollution from the open air section at Sørenga. The project consisted of an extensive measurement programme in and around the Opera Tunnel in Bjørvika, an assessment of the ventilation towers’ effect based on the measurements, as well as proposal for principles for a new control regime. Operation of the ventilation towers was found to have a clear effect on the PM10 and NO2 concentration in the open air section and at ground level outside the open air section from step 3 (of 4). The proposal for a new control regime focuses on ventilation tower operation during the season studded tyres are used and dependence on outdoor conditions.