Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHak, Claudia
dc.date.accessioned2020-05-05T11:25:51Z
dc.date.available2020-05-05T11:25:51Z
dc.date.created2020-04-30T13:53:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-425-3001-1
dc.identifier.issn2464-3327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653339
dc.description.abstractKartlegging av NO2-konsentrasjoner i luft ved E16 Arna – Vågsbotn ble utført av NILU på oppdrag fra Statens vegvesen. Målingene ble utført med passive prøvetakere ved 10 steder i området Gaupås-Kalsås-Blinde. Prosjektet ble gjennomført vinteren 2020 (28. januar – 24. mars) i et område som er utsatt for inversjonsforhold i vintermånedene. Vinteren 2019-2020 viste seg til å bli en mild vinter, inversjonsforhold ble ikke registrert. NO2-konsentrasjonen var høyest den første uken målingene pågikk og ble gradvis lavere i påfølgende uker. De siste 2 ukene var påvirket av mindre trafikk som en følge av pandemitiltak. Middelkonsentrasjonen ved det mest forurensede målestedet over hele måleperioden var 22,9 µg/m3. Sammenligning av resultatene fra måleområdet med observasjoner fra målestasjoner i Bergen viste at NO2-konsentrasjonen rett ved E16 var på samme nivå som ved veinære stasjoner i Bergen.nb_no
dc.description.abstractThe geographic distribution of NO2-concentrations in air in the area around E16 Arna – Vågsbotn (Bergen) was mapped by NILU after request by Statens vegvesen. Measurements were carried out with passive air samplers at 10 sites in the area Gaupås-Kalsås-Blinde. The project was carried out in winter (28. January – 24. March 2020) in an area which often is subject to inversion conditions in wintertime. The winter 2019-2020 proved to be a mild winter, no inversion conditions were registered. The NO2-concentration was highest in the first week and decreased gradually every week. During the two last weeks, traffic was reduced as a consequence of pandemia measures. The average concentration at the most polluted site over the entire measurement period was 22.9 µg/m3. Comparison of results from the measurement area with observations from monitoring stations in Bergen showed that the NO2-level close to E16 was as high as at traffic stations in Bergen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNILUen_US
dc.relation.ispartofseriesNILU rapport;5/2020
dc.subjectLuftkvalitetnb_no
dc.subjectAir qualityen_US
dc.subjectBy- og trafikkforurensningnb_no
dc.subjectUrban traffic pollutionen_US
dc.titleMåling av NO2 ved E16/E39 Arna – Vågsbotn – Klauvaneset med passive prøvetakere. Februar og mars 2020.nb_no
dc.title.alternativeNO2 measurement at E16/E39 Arna – Vågsbotn – Klauvaneset with passive air samplersen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© NILU – Norsk institutt for luftforskningen_US
dc.source.pagenumber30en_US
dc.source.issue5/2020en_US
dc.identifier.cristin1808880
dc.relation.projectNILU - Norsk institutt for luftforskning: 120023en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel