dc.contributor.author | Hak, Claudia | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T11:25:51Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T11:25:51Z | |
dc.date.created | 2020-04-30T13:53:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-425-3001-1 | |
dc.identifier.issn | 2464-3327 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2653339 | |
dc.description.abstract | Kartlegging av NO2-konsentrasjoner i luft ved E16 Arna – Vågsbotn ble utført av NILU på oppdrag fra Statens vegvesen. Målingene ble utført med passive prøvetakere ved 10 steder i området Gaupås-Kalsås-Blinde. Prosjektet ble gjennomført vinteren 2020 (28. januar – 24. mars) i et område som er utsatt for inversjonsforhold i vintermånedene. Vinteren 2019-2020 viste seg til å bli en mild vinter, inversjonsforhold ble ikke registrert. NO2-konsentrasjonen var høyest den første uken målingene pågikk og ble gradvis lavere i påfølgende uker. De siste 2 ukene var påvirket av mindre trafikk som en følge av pandemitiltak. Middelkonsentrasjonen ved det mest forurensede målestedet over hele måleperioden var 22,9 µg/m3. Sammenligning av resultatene fra måleområdet med observasjoner fra målestasjoner i Bergen viste at NO2-konsentrasjonen rett ved E16 var på samme nivå som ved veinære stasjoner i Bergen. | nb_no |
dc.description.abstract | The geographic distribution of NO2-concentrations in air in the area around E16 Arna – Vågsbotn (Bergen) was mapped by NILU after request by Statens vegvesen. Measurements were carried out with passive air samplers at 10 sites in the area Gaupås-Kalsås-Blinde. The project was carried out in winter (28. January – 24. March 2020) in an area which often is subject to inversion conditions in wintertime. The winter 2019-2020 proved to be a mild winter, no inversion conditions were registered. The NO2-concentration was highest in the first week and decreased gradually every week. During the two last weeks, traffic was reduced as a consequence of pandemia measures. The average concentration at the most polluted site over the entire measurement period was 22.9 µg/m3. Comparison of results from the measurement area with observations from monitoring stations in Bergen showed that the NO2-level close to E16 was as high as at traffic stations in Bergen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NILU | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NILU rapport;5/2020 | |
dc.subject | Luftkvalitet | nb_no |
dc.subject | Air quality | en_US |
dc.subject | By- og trafikkforurensning | nb_no |
dc.subject | Urban traffic pollution | en_US |
dc.title | Måling av NO2 ved E16/E39 Arna – Vågsbotn – Klauvaneset med passive prøvetakere. Februar og mars 2020. | nb_no |
dc.title.alternative | NO2 measurement at E16/E39 Arna – Vågsbotn – Klauvaneset with passive air samplers | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © NILU – Norsk institutt for luftforskning | en_US |
dc.source.pagenumber | 30 | en_US |
dc.source.issue | 5/2020 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1808880 | |
dc.relation.project | NILU - Norsk institutt for luftforskning: 120023 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |